Oletko hankkimassa uudet kotisivut, mutta et oikein tiedä mistä kotisivuprojekti olisi parasta aloittaa?
Kun uudistat omia tai yrityksesi verkkosivuja, saat huomata nopeasti, että sinun on tehtävä monia tärkeitä valintoja suuresta määrästä eri vaihtoehtoja. Oli kyse sitten sivuston teknisistä ratkaisuista, visuaalisesta tyylistä tai sivujen tekijästä, tarjolla on valtavasti eri vaihtoehtoja.
Tässä artikkelissa kerromme 4 asiaa miten saat projektisi onnistuneesti maaliin.
1. Mitä haluat saavuttaa yrityksen kotisivuilla?
Aivan ensiksi sinun on tärkeää pohtia, mitä tavoitteita uusien sivujesi on tarkoitus saavuttaa. Jos kotisivujen tarkoitus on olla tärkein kanavasi uusien asiakkaiden hankkimiseen, ja haluaisit sivujesi löytyvän Googlen hakutulosten kärkipaikoilta, täytyy nämä tavoitteet myös huomioida sivujesi rakenteessa, sisällöissä ja teknisessä toteutuksessa.
Sinun on paljon helpompi tehdä oikeita valintoja kotisivuillesi, kun olet ensin tarkasti miettinyt mitä kaikkea sivuiltasi oikeastaan haluat ja tarvitset.
2. Mikä verkkosivualusta sopii sinun yrityksellesi parhaiten?
Kotisivut voi teknisesti toteuttaa hyvin monella eri tavalla. Jos tarvitset täysin uniikit verkkosivut, joilla on erilaisia toiminnallisuuksia, täytyy sivut koodata käytännössä tyhjästä. Jos taas sinulle riittää hyvin yksinkertaiset sivut, joiden ulkoasulla tai sisällöillä ei ole juurikaan väliä, pystyt ehkä rakentamaan sivut itsekin jollain yksinkertaisella työkalulla.
Mikäli haluat rakentaa yrityksesi kotisivut itse, olet varmaan jo tutustunut maailman suosituimpaan verkkosivualustaan WordPressiin, jolla on tehty yli 40% kaikista nettisivuista. Tai ehkä olet törmännyt verkosta löytyviin ilmaisiin- tai valmisratkaisuihin. Muista silti, että oikotietä onneen ei ole ja hyvän tee-se-itse-sivustonkin rakentamiseen joutuu käyttämään runsaasti aikaa. Useimmat ”helpot kotisivut” tulevat maksamaan pitkällä tähtäimellä yhtä paljon kun ammattilaisen, kerralla hyvin tehdyt sivut, joita voi myöhemmin myös halutessaan laajentaa.
3. Kotisivujen sisältö
Laadukkaiden tekstisisältöjen ja kuvien merkitys on yksi sivuston näkyvyyden kannalta tärkeä tekijä. Hyvät tekstisisällöt auttavat sivuja löytymään paremmin hakukoneilla ja houkuttelevat sivuston kävijät ottamaan yhteyttä sinuun. Jos tekstisisältöä ei ole juuri lainkaan tai ne on kirjoitettu huonosti, Google ei yleensä halua tarjota sivustoa hakutuloksissaan, eivätkä sivujen harvat kävijät viivy sivuilla kovin kauaa ja yhteydenotto jää tekemättä.
Monesti uudet sivut tilannut yrittäjä ajattelee ehtivänsä itse kirjoittaa sivuille laadukkaat palvelukuvaukset muiden töidensä ohessa, mutta lopulta asia jää työkiireiden alle ja koko kotisivuprojekti uhkaa jäädä kesken.
Siksi kannattaakin varata tähän tarpeeksi aikaa jotta sivustolta löytyy sellaista laadukasta sisältöä mitä asiakkaasi Googlella todella hakevat.
4. Kuka tekee kotisivusi?
Kotisivujesi tekijän valinta on todella keskeinen osa onnistunutta verkkosivuprojektia. Nettisivujesi tekijän on tärkeää olla luotettava ja osaava tekijä, jonka kanssa sinun on helppo tehdä yhteistyötä. Jos valitset tekijän, joka ei pysy aikataulussa tai osaa toteuttaa sellaisia sivuja kuin haluaisit, koko projekti viivästyy tai vaatii kalliita korjauksia myöhemmin.
Tärkeä piirre hyvässä verkkosivujen toteuttajassa on myös kyky tarjota asiakkaalle ideoita ja apua oikeiden ratkaisujen valintaan. Jos tekijä mukisematta toteuttaa asiakkaan pyytämän kotisivuratkaisun, vaikka tietää sen olevan asiakkaalle aivan väärä, se ei ole kovin hyvää asiakaspalvelua.
Hyvä tekijä osaa kertoa asiakkaalle suoraan, miksi esimerkiksi jokin asiakkaan haluama tekninen ratkaisu ei oikeasti vastaa asiakkaan tarpeita, ja osaa ehdottaa tälle parempia vaihtoehtoja.
Pyydä tarjous kotisivuista!
Odotan yhteydenottoasi.