Onko Google My Business jo tuttu? Tässä kirjoituksessa käsitellään Google My Business -palvelua ja annetaan ohjeet sen käyttöönottoon.
MIKÄ ON GOOGLE MY BUSINESS?
Google My Business mahdollistaa yrityksesi tietojen lisäämisen suoraan Google-haun yhteyteen. Sen avulla voidaan lisätä esimerkiksi yrityksen osoitetiedot, kuvia yrityksestä sekä aukioloajat. Palvelu on täysin suomenkielinen.
Google My Business -tiedot tulevat näkyviin hakutulosten oikeaan reunaan laatikon muodossa silloin, kun joku hakee yritystä nimeltä. Se on siis ikään kuin Google-yritystili. Tiedot näkyvät myös Google Maps -palvelun puolella. Karttapalvelua mobiililaitteella käytettäessä onnistuu myös
MIKSI GOOGLE MY BUSINESS KANNATTAA OTTAA KÄYTTÖÖN?
Jokaisen yrityksen tulisi ehdottomasti ottaa Google My Business käyttöön, koska se mahdollistaa yrityksen paremman löytymisen niin hakutuloksista kuin Googlen karttapalvelustakin vieläpä maksutta. Palvelun käyttöönotto on yksi ensimmäisistä asioista, joita yrityksen kannattaa digimarkkinoinnissa tehdä.
Palvelun käyttöönotto voi vaikuttaa positiivisesti asiakaskokemukseen ja lisätä yrityksen tunnettuutta. Parhaassa tapauksessa asiakas löytää esimerkiksi ajo-ohjeet helposti palvelun avulla ja saa positiivisen kokemuksen jo ennen itse liikkeeseen saapumista.
My Business -tilin avulla voit myös erottua positiivisesti kilpailijoista, tarjoamalla tietoa potentiaaliselle asiakkaalle yrityksestä sekä sen tarjoamista tuotteista ja palveluista. Ajatellaanpa esimerkiksi sellaista tilannetta, että asiakas tekee vertailua kahden kilpailevan yrityksen välillä. Toinen tarjoaa kattavasti tietoa My Business -palvelun kautta, kun taas toisesta ei löydy oikein mitään. On varmasti aika selvää, että asiakkaan valinta kohdistuu enemmän tietoa itsestään tarjoavaan yritykseen.
MY BUSINESS -OMINAISUUDET
Google My Business Suomi sisältää monenlaisia hyödyllisiä ominaisuuksia, joita yrityksen kannattaa hyödyntää ottaakseen kaiken mahdollisen tehon siitä irti. Kannattaa myös tilin perustamisen jälkeen säännöllisesti tarkistaa yrityksen tiedot.
Postaukset kohdasta voit tehdä julkaisuja, jotka näkyvät yrityksesi tietojen alla hakutuloksien yhteydessä. Julkaisut voivat sisältää tekstiä, kuvan ja linkin esimerkiksi kotisivusi tiettyyn osioon. Yksi postaus pysyy näkyvissä kuukauden kerrallaan, joten niitä kannattaa tehdä säännöllisesti. Kerralla postauksia voi olla näkyvissä useampia.
YRITYKSEN TIEDOT GOOGLE-HAUN YHTEYDESSÄ
Tiedot-kohta kannattaa täyttää mahdollisimman huolellisesti, sillä siitä tulevat yrityksen tiedot myös Google-haun yhteyteen. Siellä pääsee lisäämään esimerkiksi tietoja yrityksen aukioloajoista. Google saa yrityksen aukioloajat nimenomaan My Business -tilin kautta ja ne on tärkeää pitää ajan tasalla sekä ilmoittaa mahdollisista poikkeuksista, koska monet etsivät verkosta nimenomaan yritysten aukioloaikoja. Asiakkaan pettymys voi olla todella suuri, jos hän saapuu paikalle ja yritys onkin kiinni, eli Google aukioloajat eivät pitäneetkään paikkaansa.
Tiedot-osiosta voidaan lisätä myös yrityskuvaus. Yrityskuvauksen pitäisi kertoa mahdollisimman tarkasti, mitä yrityksesi asiakkaille tarjoaa. Hyvä yrityskuvaus on selkeä ja napakka, eli turhan pitkää kuvausta ei kannata kirjoittaa.
KYSYMYKSET JA VASTAUKSET
Google mahdollistaa myös kysymysten lähettämisen palvelun kautta. Kysymyksiin voivat vastata sekä yrityksen edustajat että muut palvelun käyttäjät. Kannattaakin ehdottomasti panostaa mahdollisiin asiakaskysymyksiin vastaamisiin, sillä se antaa hyvän kuvan yrityksestä ja estää myös mahdollisesti virheellisen tiedon leviämisen tehokkaasti.
VIESTIT
Viestit-toiminnon käyttöönotto on vapaaehtoista, mutta sitä kannattaa ehdottomasti harkita. Jos viestit otetaan käyttöön, voivat yritystietoja katsovat lähettää helposti viestejä kyseiselle yritykselle.
Parhaassa tapauksessa viestit voivat helpottaa asiakkaiden asiointia ja saavat aikaa positiivisen kokemuksen. Yrityksen puolelta se vaatii kuitenkin mobiilisovelluksen lataamisen. Jos viesteihin ei ole resurssia vasta, ei toimintoa tietenkään kannata ottaa käyttöön.
KUVAT
My Business -tilille voidaan lisätä myös kuvia ja videoita. Kuvat näkyvät niin hakutuloksissa kuin karttapalvelussakin yrityksen tiedoissa. Kannattaa ehdottomasti lisätä kuvia vähintäänkin yrityksen toimitiloista ja mahdollisuuksien mukaan myös tuotteista tai palveluista.
Kuvat tarjoavat loistavan mahdollisuuden tuoda yritystä esiin positiivisella tavalla. Esimerkiksi ravintolat voivat lisätä kuvia annoksistaan, jolloin asiakas näkee heti, millaisia annoksia ravintolassa voi saada.
PALVELUT
Palvelut-kohdasta pääsee muokkaamaan tarvittaessa tilin perustamisvaiheessa valittua toimialaa. Toisaalta toimialoja voidaan myös lisätä, jos yrityksellä on useampi kuin yksi toimiala.
YRITYKSEN TIEDOT GOOGLE MAPS -PALVELUSSA
Sijaintien hallinta mahdollistaa olemassa olevan sijainnin muuttamisen tai uusien sijaintien lisäämisen yritykselle, nämä yrityksen tiedot näkyvät myös Google Maps -palvelussa. Monet asiakkaat hakevat esimerkiksi lähellä olevia tietyn alan yrityksiä Google-karttapalvelusta, joten pitämällä sijainnin ajan tasalla, yritys varmistaa näkyvänsä hakutuloksissa. Väärä sijainti Google Maps -palvelussa voi myös aiheuttaa ikäviä tilanteita, jos asiakas päätyy väärään paikkaan tai ei löydä yrityksen toimipistettä.
ARVOSTELUT JA TÄHTILUOKITUS
Yritys ei voi itse tietenkään vaikuttaa arvosteluihin tai yrityksen tähtiluokitukseen, vaan ne perustuvat käyttäjien arvioihin. Googlessa jätettyjen arvostelujen lisäksi, tuloksissa näkyy myös muilta sivustoilta kerättyjä arvosteluja, kuten esimerkiksi Facebookista.
Hyvät arvostelut antavat yrityksestä tietenkin positiivisen kuvan ja herättävät yleensä myös luottamusta asiakkaissa. Kannattaakin mahdollisuuksien mukaan kannustaa asiakkaita arvostelun tekemiseen. Liian aggressiivinen asian suhteen ei kuitenkaan kannata olla, sillä se voi kääntyä helposti itseään vastaan.
SUOSITUT AJAT
Suosittuihin aikoihin ei myöskään yritys itse voi lainkaan vaikuttaa. Käytännössä kyse on siitä, että Google näyttää yrityksessä vierailevien asiakkaiden käyntiajat kuvaajana. Käyttäjät voivat hyödyntää tätä esimerkiksi silloin, kun he haluavat tehdä vierailunsa ruuhka-aikojen ulkopuolella.
GOOGLE MY BUSINESS -KÄYTTÖÖNOTTO
1. Aloita kirjautumalla sivustolla:
https://www.google.com/business/
Voit käyttää kirjautumiseen jo olemassa olevaa Google-yritystiliä tai luoda uuden tilin tarkoitusta varten. Google My Business mahdollistaa käyttöoikeuksien jakamisen tarpeen mukaan myös muille yrityksessä työskenteleville, mutta rekisteröinti pitäisi tehdä yrityksen omistajan toimesta.
2. Voit aluksi koittaa etsiä yrityksesi Googlesta. Jos yritystäsi ei vielä löydy voit valita Lisää yrityksesi Googleen.
3. Seuraavaksi täytyy valita yritystä parhaiten kuvaava luokka. Jos yritys toimii useammalla toimialalla, kannattaa tähän valita ensisijainen toimiala ja lisätä muut toimialat myöhemmin.
4. Jos yritykselläsi on myös kivijalkaliike, toimisto tai jokin muu paikka, jossa asiakkaat voivat vierailla, kannattaa se ehdottomasti lisätä. Ainoastaan lisäämällä fyysisen sijainnin yritys voi löytyä Googlen karttapalveluista, sen lisääminen siis ehdottomasti kannattaa.
5. Seuraavaksi kirjoitat osoitteen, jonka perusteella Google tarjoaa sinulle samassa osoitteessa sijaitsevia yrityksiä. Jos yrityksesi näkyy listalla, valitaan silloin se. Jos yritys ei ole listalla, valitaan silloin mikään näistä ei ole yritykseni.
6. Oikean sijainnin varmistamiseksi, Google pyytää sinua vielä merkitsemään yrityksesi kartalle.
7. Jos palvelet asiakkaitasi myös tämän sijainnin ulkopuolella, kannattaa siitä ehdottomasti lisätä tietoja seuraavassa vaiheessa.
8. Kun sijaintiin liittyvät tiedot on lisätty, on aika lisätä yrityksen yhteystiedot, jotka näkyvät asiakkaallesi.
GOOGLE MY BUSINESS -TILIN VAHVISTUS
Google My Business edellyttää kaikilta käyttäjiltä vahvistusta ennen kuin yrityksen tietoja voi hallinnoida kokonaisvaltaisesti. Vahvistamisen tarkoituksena on suojata yritysten tietoja, ettei kuka tahansa pysty esiintymään yrityksen edustajana. Useimmilla yrityksillä vahvistus tapahtuu postikortin avulla.